Lidwien2.reismee.nl

De Ubud vibe!

Velen vinden het er te druk, maar Ubud heeft het voor mij. Vooral nu ik zelf overal heen kan op de fiets tegen het verkeer in. De auto's wijken netjes voor me uit, en als het te link wordt ga ik even op de stoep.

Een speciale vermelding verdient het hotel waar ik als ik alleen ben , of toendie keermet vriendin, heen ga. Nee, het hotel verdient geen eervolle vermelding: en doet de naam White House Hotel geen eer aan, haha het lijkt wel een grap. De paviljoens (huisjes) zijn gebouwd in '90 en daarna is er GEEN onderhoud meer geweest. De baas (dikke Made, soort mafia vlgs mij) gebruikt zijn geld om alsmaar uit te breiden, maar dan half af te maken, plus voor zijn andere duistere zaakjes. Maar ik had een huisje voor 13 europer nacht en als je op de andere helft van het bed gaat liggen lig je best goed. Fijn dat ik naar 3 dagen vragen warm water had in de douche, maar minder fijn dat je dan levend verbrandt als je probeert te mengen. Dan maar weer koud douchen, haha. Waarom dan tot dusver nog steeds daar? Mooie tuin, mooi zwembad, en zeer bizar publiek.

Neem nu die ik The silly professor noem: een professor in taalwetenschap? uit Oostenrijk die met een Duits accent tegen ieder die z'n hoofd maar laat zien een verhandeling gaat houden over talen, Sanskriet, en wat al niet meer. Ik hoop dat hij het zelf snapt.Vorig jaar luisterde ik nog beleefd maar gelukkig herkende hij me niet meer, en stak ik alleen mijn hand op. Er waren twee Hollandse jonge stellen, overduidelijk niet geïnteresseerd in allerlei linguïstische theorieën, maar beleefd hoorden ze het allemaal aan. Overigens zijn deze man en ik de enigen die zich dus per fiets voortbewegen daar...hoezo silly?Ook in de bijeenkomsten van het schrijversfestival brengt hij de gespreksleiders tot wanhoop met zijn onbegrijpelijke monologen, verpakt als vraag.

Of een andere gast: de Nederlandse vrouw die in Bali woont en met een klein erfenisje een guesthouse boeddhistische yoga etc (ja echt allemaal)gaat opzetten. Ze heet zeg maar Anneke maar noemt zich Made. Ze heeft een jongen en man op sleeptouw die zij sponsort zoals ze zegt, en zij doen klusjes voor haar, zoals transport. Een van de mannen vertrouwde me toe dat hij dat steedswachten op haar wel erg boringvond . Maar ze spreken Nederlands haha:" prachtig allemachtig, lekker kontje en ik hou van frikandellen."

Wat is Ubud nog meer? Ubud is hip, Bijvoorbeeld soort Melkwegsfeertje in Beterlnut Cafe, video animaties muziek, comedy.
Ubud is culinair; belangrijke chefs komen hier fusionkoken.
Ubud is de leuke bands in de cafe's met 'onze' muziek.
Ubud is traffic jams in de straten
Ubud is traditie, dans ceremonies , kecak (apendans). Ik heb wel eens een theorie gelezen dat de spiritualiteit van de Balinezen (ceremonies, bidden) zich juist weer heeft verdiept met de opkomst van het toerisme. Als tegenreactie, maar ook als attractie, een soort zichzelf versterkend proces.
Ubud is yoga en spiritualiteit (in deze vorm alleen voor westerlingen)
Ubud is de Pondok Pekak Library, voor locals, toeristen en expats. Ik had erbijna een klusje gedaan, maar de person in charge werd ziek.
Ubud is de Ganesha Bookshop van Anita.
Ubud is roddel, onder locals maar ook de expats.
Ubud is volgebouwde rijstvelden, maar er zijn nog mooie plekjes!
Ubud is vooral shoppen!! Ik heb me kunnen beheersen: slechts 2 sarongs en 1 hippiebroek.
en Ubud is voor mij Yuni, een prachtige vrouw, die werkt bij Samsara Massage en Spa. Ze is vrij lang en heel slank, toataal niet popperig zoals veel Balinese vrouwen, met bijvoorbeeld ook lange voeten.Hoge jukbeenderen, en ze is sterk! Ongelofelijk. Ze herkent me elke keer.
En natuurlijk is Ubud de woonplaats van Wayan, onze onvolprezen driver/tourguide.
Maar Ubud is vooral de geluiden: het gezang uit de tempels, de gamelan, de blaffende honden, de hanen de hele dag door, de krekels, de oorverdovende kikkers, de brommers, het hakken van de kruiden, het vegen van de stoepjes, de meditatiemuziek en de Balinese "muzak" in de restaurants. Tot ziens!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!