Lidwien2.reismee.nl

Tropentijden

Niet de geloven dat ik, een avondmens, nu al voor de wekker (6.20 uur!) wakker word, en om half 11 s'avonds mijn ogen moeilijk kan openhouden. Het gaat vanzelf, het wordt hier om 6 uur al licht, en rond half 6 al donker.

Nu al bijna op de helft, en het gaat zo snel! Een maand is eigenlijk veel te kort als je het vanuit hier bekijkt.

Cambodja is echt een ontwikkelingsland waarin de kloof tussen rijk en arm groot is. Naast ons Guesthouse op de stoffige Chocolate road (informele naam) wordt een immens hotel geopend; het is bijna klaar. De auto van de baas (?) zal wel .., een mega Mercedes staat voor de deur. Je ziet prachtige villa's naast armoedige huisjes op de zandwegen. Ja zand en stof , de sneeuw van Cambodja! Tel daarbij de uitlaatgassen op van de trucks, tuktuks, bussen , auto's en brommers en de vele vuurtjes van de vuilverbranding langs de wegen en je begrijpt dat de atmosfeer niet zo gezond is. Ook mijn laptop kan niet tegen stof. Al de eerste keer dat ik wilde opladen pakte het magneetje (Apple) niet, teveel stof ertussen. Voorzichtig met een tandenstoker en tissue schoongemaakt en halve pleisters op de uitgangen geplakt. je wordt heel inventief hier! Sowieso wel eens goed om in onverwachte situaties de moed niet op te geven en iets anders proberen. Zo is de ING bank niet populair hier; pas bij de 4e ATM kreeg ik mijn dollars. Ook is het hier niet vanzelfspreken dat 'alles wel geregeld is' . Alert blijven en zelf controleren of nabellen.

Vandaag ingevallen bij Engelse les, beetje improviseren en had nog een sheet van engels kruiswoordpuzzeltje. Daarna inkleuren. Leuk; een jongetje ging mij uitleggen hoe zij dammen. Hij tekende een dambord en ging steentjes zoeken om het te laten zien. Van de andere kreeg ik zijn tekening. Morgen de grote workshop dag! Ik heb een speurtocht uitgezet in het gebouw en buiten. Find the Angry bird! Ik heb een plastic blauw Angry Birdje gekocht en alvast verstopt; ook de speurtocht al uitgezet.

Nog even gauw voor donker naar de copy shop, geld pinnen, supermarkt en mijn was ophalen van de laundry. Was natuurlijk het bonnetje kwijt, maar dan krijg je het gewoon mee. (In Bali ook trouwens..)

Mooi voor donker thuis en het wekelijkse family dinner met de andere vrijwilligers in het guesthouse. Westers ditmaal, met frietjes, kipfilet en sla. Veel gelachen toen we het met Anne (UK) over het Britse Koningshuis hadden..

Horrorverhalen van grote spinnen, en half opgegeten muizen voor de kamer inclusief foto's op de telefoon. Gillende meiden en de nachtwacht die de muizenkop dan maar ging opruimen...

Never a dull moment.

Reacties

Reacties

Gina

Klinkt goed allemaal Lidwien.
Geef je nu alleen les?

Lidwien

Ja, klopt Gina, Ik ga meer met verhaaltjes en zinnetjes oefenen. Zingen vinden ze ook leuk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!