Lidwien2.reismee.nl

Nog even Kaapverdie...de laatste belevenissen tot 17 februari

Praia. Santiago

Het is elke keer weer een 'verrassing', waar komen we terecht? Ook al heb ik het opgezocht in de reisboeken en op Tripadvisor ed, niets haalt het bij de werkelijkheid.
Het was net donker toen we met de taxi van het vliegveld in Praia aankwamen, de grootste stad en hoofdstad van 't land. Ik had het hotel uitgezocht in het 'meest levendige deel' van Praia, althans overdag zo bleek ;-). Het hotel bleek een pijpenla, vrij donker, het straatje uitgestorven op de zwerfhonden en de dakloze vrouw die even verderop sliep na. 'Is het wel veilig hier?' Vroegen we de dame bij de 'receptie' . ' alleen als je zo om loopt' zei ze. Wij liepen dicht tegen elkaar aan, op zoek naar een restaurant. Dat viel niet mee, omdat we ook totaal de weg nog niet kenden. Uiteindelijk bij een hotel (waar we later terugkwamen) een prima restaurant gevonden en een geweldige pasta gegeten.
Hoe anders zag het er de volgende dag uit! Het hotel was weliswaar smal, maar bleek een leuk dakterrasje te hebben voor het ontbijt, met een vriendelijk meisje in charge, Linera. Het pleintje (met WiFi) was vol bedrijvigheid. De straten erachter met veel winkels, een hele grote Afrikaanse markt, erg leuk om de hele dag rond te lopen. Leuke muziektent ontdekt waar we de avond met live muziek hebben doorgebracht.
De volgende dag lopend de halte van de busjes proberen te bereiken. Dan moet je van het hoge gedeelte van de stad naar het lage gedeelte lopen; dat viel niet mee, alleen maar snelweg en we hadden een zo bleek hele slechte kaart uit de Bradt reisgids gescheurd.
Gestuit op de Nationale Bibliotheek, toch maar even eerst kijken en wat bleek? Na mijn opmerking dat ik een collega was, werden de Frans sprekende baas en een bibliothecaris opgetrommeld om ons een rondleiding te geven. De dame bleek een spraakwaterval en had samengewerkt met een van mijn KIT collega's. Leuk om zo meer van de achtergronden van CV (KaapVerdie) te horen. Onze belangrijkste vraag: wat willen al die chinezen van CV, werd ook hier niet beantwoord: ze zijn vooralsnog alleen maar dankbaar voor het stuwmeer, de gebouwen ed. Maar het blijkt dat de Chinezen de zeeën hier al kunnen leegvissen als 'tegenprestatie'
Hierna was ik het zoeken naar de busstandplaats zat en heb een taxi aangehouden naar de Cidade Velha, de oude hoofdstad. Lekker vissstoofpot gegeten ( what's new?), beetje rondgewandeld, en geklommen naar het fort, samen met een Franse schoolklas. Terug wel met het busje, 10 keer zo goedkoop...
Ruiz Vaz
Dan ons eigenlijke doel hier: wandelen in de bergen. Maarrrrr...komt het dan toch door de klimaatverandering, er waaide een harde wind daar, nog wel een stuk gewandeld daarna begon het te hozen, in 20 jaar niet vertoond in deze tijd. De volgende dag hing er een dikke koude mist, 2 truien en een regenjasje waren voor mij in elk geval niet voldoende om het warm te houden.
Maar als je in hetzelfde schuitje zit ontmoet je leuke mensen! S'avonds al boerenbridgen (leuk spel!) met 2 Friezen. De volgende dag met hen en een jong Duits stel, plus een Canadese/Frans Guyanese U.N. medewerkster op stap in diverse opeenvolgende busjes, naar lager gelegen Assomada, voor markt, en wandeling naar oude boom en kerkje.
Joop (Fries) had een Duitse Wanderfuhrer bij zich en die volgden we, met af en toe wat locals om te vragen. Deze wezen vaak een kant op en keken op z'n zachtst gezegd verbaasd als de Wanderfuhrer ons precies de andere kant op liet gaan. ;-) prachtige boom ( hadden we al gezien met de excursie met de bootmensen eerder), Grogue ( lokale rum) stokerijtje en tenslotte kerkje bereikt na zware klim (vind ik prima) en scherpe daling (ben ik minder blij mee)
De zaterdagmis was aan de gang (CV is katholiek) en voor de Communie ging iedereen elkaar handen schudden inclusief ons; er stonden ook veel mensen vóór de kerk want die zat bomvol.
Gelukkig een busje! En toen nog een, dat wil zeggen, in de laadbak bijna vergast dus maar sjaal uit Cambodja (kroma) voor m'n mond.
Moe en voldaan klaar voor lekker buffet en live muziek. Geslapen als een os, onder dik dekbed en mijn sjaal uit Maleisië . Zo zie je maar; het souvenir verzamelen heeft ook z'n goede kanten.
De volgende dag was het zo mogelijk nog kouder en natter, en hoe jammer we het ook vonden voor de aardige hotelmanager en de vriendelijke staf: Wegwezen!
En weer terug
Terug naar Praia, samen met Andrea, zij werkt voor het polio programma van de UN en was in CV voor een oriëntatie bezoek. Volgens haar is het hier redelijk ontwikkeld; goed onderwijssysteem, goede voeding (zag ze op de markten) Geen polio meer hier. Leuk om met haar over de landen gesproken waar ze is geweest. Tips gekregen. Ze doet wedstrijdje met collega, wie heeft de meeste landen bezocht ;-). Lekker met haar gegeten en afscheid genomen.
Tja..en toen vonden we het welletjes: we konden niet naar Fogo vanwege de vulkaanuitbarsting daar. We wilden ook niet de proef op de som nemen om toch te gaan kijken want het was toch nog wel een vlucht, gecombineerd met bootreis. Dus...ticket omgeboekt bijbetaald met onze Escudo's die we toch niet meer konden gebruiken en naar huis!
Mooie ervaring!