Lidwien2.reismee.nl

I like foodball and my favorite foot is egg

Dan dus mijn eerste werkdagen, en het vloog voorbij. Wekker op 6.30, om 7.30 opgehaald door de tuktuk om ongeveer 12 minuten te hobbelen op meest onverharde wegen. Ook Laura(coordinator, ze woont hier) en Liewe en de cambodjaanse kok die we ophalen bij de markt, ze staat dan klaar met de ingredienten voor de lunch van die middag, . rijden mee.

Het Pure DreamCentre is een centrum voor naschoolse opvang voord de armste kinderen, waar ze extra lessen krijgen in Engels, wiskunde, sport, sociale omgang ed. Deze week loop ik nog mee met Liewe, en dramadocente. Zij geeft vooral spelopdrachten, wat ze erg moeilijk vinden. Vrije expressie is raar, maar ik vond het top wat ze nog bereikt heeft. Zo heb ik vandaag als een kikker rondgesprongen, en als een aap geschreeuwd: vermoeiend met de warmte! Ieder z'n vak haha.

Soms kunnen we ook in de tuintjes werken, ze weten zelf beter wat onkruid is en wat niet. Gisteren kwamen er twee ongenode gasten: het hek stond open en de koeien die hier gewoon rondlopen kwamen binnen voor de tuin. Iedereen rent dan de klas uit om ze weg te jagen.

De niveau's verschillen enorm, en we hebben geen weet van de omstandigheden (agressie, misbruik?, verwaarlozing) thuis. Er is hier ook een lokale social worker die vaak met de kinderen praat; als je merkt dat er een niet mee doet en zegt dat ze buikpijn heeft bijvoorbeeld.

We beginnen met tandenpoetsen, soms tshirts wassen, dat doen ze zelf. Daarna is de workshop 3 groepen voor de pauze en drie erna, als er genoeg kinderen zijn. De groepen zijn ingedeeld in niveaus, niet in leeftijd. Want dat is niet te schatten. Door ondervoeding zijn ze vaak heel klein.

Ik heb ook 2 kleine monnikjes in een groep: die mogen niet met alles meedoen maar ik hoorde dat ze graag Engels willen leren. Ik ga dus Engelse les geven met een creatieve afsluiting. Dat gaat als volgt: "My favorite color is green, what is your favorite color? My favorite color is yellow. Is that right??? No! That is wrong (duim naar beneden) My favorite color is red. That is right (duim omhoog) etc. veel herhalen en op bord schrijven. De namen onthouden is nu een van m'n grootste problelem.

We lunchen met de kinderen samen. Wij scheppen de groenteprut op; het eerste portie moeten ze opeten, daarna vrij. En rijst natuurlijk. Ze ruimen zelf af, en er is een rooster voor de tafel schoonmaken met en vieze lap :-(

In de middag over het algemeen geen groepen maar werken aan mijn bibliotheekopdracht .

De kinderen zijn erg nieuwschierig: do you have a baby?, do you have a boyfriend? Ik heb van tevoren even een fotoboekje samengesteld; daar heb ik mezelf mee voorgesteld. My son, he is very tall ed..

Vanavond weer uit eten met de dames, gisteren met de yogaliefhebbers nog naar yooga met gezond diner geweest in het Peace Cafe (whatelse) Fijne les!

Vannacht kon ik absoluut niet slapen (nog jetlag?) maar was vanmorgen best fris eigenlijk.

Fietsen in de donkere stukjes valt ook mee, we gaan het straks weer beleven met de dames, het zijn leuke meiden alhoewel de meesten jonger zijn dan Floyd haha. (NL, DUI, Zwitsers, Noors, Fra/DU) en het verschil in leeftijd en achtergrond is groot, van pas van school en spontaan, tot serieus met psychologiestudie afgerond, tot zeer gedreven Verder is hun Engels ook wel verschillend, maar dat van mij is natuurlijk ook niet vlekkeloos...

Grappig: de educator van mijn project heet Jyoti en is een belgische/indiase. De meisjes op het project vroegen of ik haar moeder was haha. Ze zet een foto van "moeder en dochter" op facebook.

Geen foto's van het project , dat mag niet ivm child protection policy. Hier wel de website:

http://www.puredreamcentre.nl, daar zie je ook alles!

To be continued!

Reacties

Reacties

Lowell

Je bent lekker bezig, wat een fantastisch avontuur! Prachtige tempels, boedisme?
Hoe is het klimaat, warm, vochtig...
Wwrk ze.

Lidwien

Hi Lowell, ja het is hier boeddhistisch, maar de Angkor Wat is vooral hindoeïstisch, maar ook boeddha. Het grappige is dat sommige afbeeldingen van de zittende boeddha tijdens de hindoeïstische tijd aangepast konden worden aan hindoe. Een paar armen erbij en een stip op t hoofd tekenen :-))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!